Contact

Close
Contact

Heading

Close X
Menu

Usein kysytyt kysymykset.

Haluatko tietää lisää Mercedes-Benzin Digitaalisista lisäpalveluista? Katso täältä vastaukset tärkeimpiin kysymyksiin liittyen rekisteröitymiseen, maksuihin ja käyttöön.

Miten otan käyttöön Mercedes-Benzin Digitaaliset lisäpalvelut?

Käyttääksesi Mercedes-Benzin Digitaalisia lisäpalveluita tarvitset Mercedes me ID -tunnuksen. Noudata seuraavia ohjeita rekisteröityäksesi:

1. Lataa Mercedes-Benz-sovellus puhelimesi App Storesta tai Google Play -kaupasta.

2. Syötä matkapuhelinnumerosi tai sähköpostiosoitteesi ja paina "Seuraava".

3. Täydennä henkilökohtaiset tietosi.

4. Lue käyttöehdot ja hyväksy ne.

5. Klikkaa "Rekisteröidy".

6. Syötä tekstiviestitse tai sähköpostitse saamasi vahvistusnumero viimeistelläksesi rekisteröitymisen.

Tarvitseeko minun ostaa Mercedes-Benzin Digitaalisia lisäpalveluita vai ovatko ne ilmaisia?

Tietyt Mercedes-Benzin Digitaaliset peruspalvelut ovat käyttäjälleen aina ilmaisia. Tietyt lisäominaisuuksia tuovat lisäpalvelut ovat mahdollisesti maksullisia.

Tässä lueteltuna muutamia suosituimpia palveluita:

-Ajoneuvon paikannus

-Pysäköidyn auton paikannus

-Lisälämmittimen etähallinta

-Live Traffic Information

-Send2Car (osoitteen lähetys autoon)

Esimerkiksi seuraavat palvelut ovat aina ilmaisia:

- Auton tilatiedot

-Huoltojen hallinta

-Ongelma- ja vikatilanteiden hallinta

-Telediagnostiiikka

-Auton vikamuistin etälukeminen Mercedes-Benz-huoltoliikkeen toimesta

Noudata seuraavia ohjeita ostaaksesi Mercedes-Benzin Digitaalisia lisäpalveluita:

1. Lataa Mercedes-Benz-sovellus.

2. Avaa sovellus älypuhelimellasi.

3. Valitse tuote ja lisää se ostoskoriin.

4. Siirry ostoskoriin ja klikkaa "Siirry maksamaan".

5. Täydennä omat tietosi ja valitse maksuväline.

6. Viimeistele tilaus klikkaamalla painiketta "Tilaa nyt maksullisena".

Kaikki saatavilla olevat tuotteet voit tarkistaa ja hankkia Mercedes-Benz-sovelluksesta kirjautumalla sisään Mercedes me ID -tunnuksellasi.

iOS

Android

Miten voin jatkaa päättymässä olevia Mercedes-Benzin Digitaalisia lisäpalveluita?

Näin hankit lisäaikaa päättyvälle palvelulle:

- Saat sähköpostimuistuksen päättymässä olevista palveluista kaksi viikkoa ennen päättymisajankohtaa. Viestistä olevasta linkistä pääset hankkimaan lisäaikaa päättymässä olevalle palvelulle.

- Voit ostaa uusia palveluita tai jatkaa olemassa olevien käyttöaikaa Mercedes-Benz-sovelluksen kautta. Käyttöaika jatkuu katkeamattomana.

Noudata seuraavia ohjeita hankkiaksesi lisäaikaa päättymässä oleville palveluille:

1. Avaa Mercedes-Benz-sovellus.

2. Klikkaa oikeassa alakulmassa olevaa kauppakassi-symbolia.

3. Valitse palvelu.

4. Valitse haluamasi voimassaoloaika ja klikkaa "Tilaa nyt".

5. Määritä maksutapa ja viimeistele tilaus klikkaamalla painiketta "Tilaa nyt maksullisena".

iOS

Android

Miten valmistelen ladattavan hybridin tai täyssähköauton Mercedes-Benz-sovelluksen avulla ennen matkaan lähtöä?

Mercedes-Benz-sovelluksessa voit valmistella ladattavan hybridin tai täyssähköauton ennen matkaan lähtöä. Alla ohjeet miten voit autosta riippuen asettaa maksimilataustason, sekä määrittää lähtöajan ja esi-ilmastoinnin tai -lämmityksen.

Aseta maksimilataustila:

1. Avaa Mercedes-Benz-sovellus.

2. Klikkaa "Latauksen tila".

3. Klikkaa "maksimilataustila", valitse esim. "80%" ja klikkaa "Muuta". Mercedekseesi on nyt asetettu auton vastaanottama ottama lataustaso.

Lähtöajan määrittäminen:

1. Avaa Mercedes-Benz-sovellus.

2. Klikkaa "Esi-ilmastointi" ja sen jälkeen "Lähtöaika".

3. Valitse "Kertaluontoinen" yksittäistä matkaa varten tai "Viikkoprofiili" toistuville matkoille.

4. Valitse lähtöaika. Jos olet valinnut "Viikkoprofiili", valitse myös haluamasi viikonpäivät.

5. Klikkaa oikeassa yläkulmassa olevaa "Tallenna"-painiketta tallentaaksesi uuden lähtöajan.

Esi-ilmastoinnin tai -lämmityksen määrittäminen:

1. Avaa Mercedes-Benz-sovellus.

2. Klikkaa "Esi-ilmastointi".

3. Valitse "Lämpötila".

4. Aseta lämpötila erikseen kuljettajalle ja etumatkustajalle tai vaihtoehtoisesti voit myös valita "Koko auto".

5. Klikkaa "Tallenna" esi-ilmastoinnin asetusten tallentamiseksi.

Miten aktivoin MB.CHARGE Public -palvelun?

Käyttääksesi MB.CHARGE Public -palvelua, sinun tulee aktivoida se Mercedes-Benz-sovelluksessa ja sen jälkeen tehdä MB.CHARGE Public -sopimus kolmannen osapuolen palveluntarjoajan kanssa.

Aktivoi MB.CHARGE Public:

1. Avaa Mercedes-Benz-sovellus.

2. Klikkaa vasemman yläkulman valikko auki.

3. Valitse auto.

4. Valitse "Palveluiden hallinta".

5. Etsi palvelu "MB.CHARGE Public" ryhmästä "Lataaminen".

6. Aktivoi palvelu.

Tee MB.CHARGE Public -sopimus:

1. Klikkaa "MB.CHARGE Public -lataussopimus".

2. Syötä valmistenumero ja klikkaa "Seuraava". Sinut ohjataan kolmannen osapuolen palveluntarjoajan sivustolle.

3. Täytä henkilötiedot.

4. Valitse maksutapa ja viimeistele maksutapavalinta.

5. Saat piakkoin postitse MB.CHARGE Public -latauskortin. Käynnistääksesi lataustapahtuman haluamassasi latauspisteessä MB.CHARGE Public -palvelun kautta, voit tehdä sen joko auton multimedianäytöstä, Mercedes-Benz-sovelluksella tai tällä latauskortilla. Sinun tulee aktivoida latauskortti Mercedes me ID-tililläsi käyttääksesi sitä.

Kuinka avaan ja suljen auton ovien lukituksen Mercedes-Benz-sovelluksessa?

Seuraa näitä ohjeita avataksesi ja sulkeaksesi auton ovien lukituksen Mercedes-Benz-sovelluksessa:

1. Avaa Mercedes-Benz-sovellus.

2. Näet reaaliaikaisen ovien lukituksen tilan näytön yläreunasta.

3. Valitse etusivulla auton lukituksen pikakuvake

4. Vahvista käyttämällä nelinumeroista PIN-koodiasi tai biometristä tunnistusta.

Voinko etsiä kadonnutta tai varastettua autoa ”Apu varastetun auton paikantamiseen” -palvelun avulla?

Aktivoi ”Apu varastetun auton paikantamiseen” -palvelu Mercedes-Benz-sovelluksessa helpottaaksesi auton löytämistä varkaustilanteessa. Aktivoinnin jälkeen voit käyttää palvelua poliisin tutkinnan nopeuttamiseksi.

URBAN GUARD varashälytinpaketti Plus sisältää ”Apu varastetun auton paikantamiseen” -palvelun tai voit hankkia sen erikseen Mercedes-Benz-sovelluksesta. Suosittelemme palvelun hankkimista heti auton vastaanottamisen yhteydessä. Palvelua ei voida ottaa käyttöön kuin vasta 10 päivää sen oston jälkeen (odotusaika). Palvelua ei voi käyttää autoon, joka on kadonnut ennen palvelun hankkimista tai odotusajan aikana. Otathan huomioon henkilökohtaiset vakuutusehtosi, joita sovelletaan tästä palvelusta riippumatta.

Aktivoi ”Apu varastetun auton paikantamiseen” -palvelu:

1. Avaa Mercedes-Benz-sovellus.

2. Klikkaa vasemman yläkulman valikko auki.

3. Valitse auto.

4. Valitse "Palveluiden hallinta".

5. Etsi palvelu "Apu varastetun auton paikantamiseen" ryhmästä "Turvallisuus ja huolto".

6. Aktivoi palvelu.

”Apu varastetun auton paikantamiseen” -palvelun käyttö:

1. Avaa Mercedes-Benz-sovellus.

2. Klikkaa "Lisää" ja valitse ”Apu varastetun auton paikantamiseen".

3. Aloita avustus painamalla ”Raportoi varastettu auto”.

4. Vahvista tietosi.

5. Ilmoita varkaudesta poliisille.

6. Ota yhteyttä valtuutettuun yhteistyökumppaniin sovelluksen kautta.

Kun olet onnistuneesti käynnistänyt ”Apu varastetun auton paikantamiseen" -palvelun, yhteistyökumppani välittää tiedot auton sijainnista poliisille. Tästä eteenpäin auton reaaliaikainen sijainti on jaettu poliisille. Huomioithan, että sinulle ei välitetä tietoa auton sijainnista etsinnän aikana.

Miten lähetän osoitteen autooni Send2Car -palvelun avulla?

Send2car -palvelun avulla voit lähettää osoitteen suoraan Mercedes-Benz-sovelluksesta autosi navigointijärjestelmään. Saavuttuasi autoon ja vahvistettuasi määränpään, navigointijärjestelmä ohjeistaa sinut perille.

Seuraa näitä ohjeita lähettääksesi osoitteen autoosi:

1. Avaa Mercedes-Benz-sovellus.

2. Klikkaa oikean alakulman nuolipainiketta.

3. Etsi määränpää hakemalla paikkakuntaa tai osoitetta.

4. Valitse määränpää.

5. Klikkaa "Lähetä autoon", valitse auto ja ”Lähetä”.

Mercedes-Benzin Digitaalisten lisäpalveluiden yleiskatsaus

Voit katsoa tästä yleiskatsauksesta mitä Mercedes-Benzin Digitaalisia lisäpalveluita on saatavana mihinkin Mercedes-Benz-autoon.

Katso tästä

Mitä ovat Mercedes-Benzin Digitaalisten lisäpalveluiden kautta tarjoamat Viihdepalvelut?

Mercedes-Benzin viihdepalvelut tarjoavat monipuolisen valikoiman digitaalisia lisäpalveluita, jotka tekevät ajokokemuksesta entistä mukavamman ja viihdyttävämmän. Tässä on joitakin keskeisiä viihdepalveluja, joita Mercedes-Benz tarjoaa:

  • Musiikin suoratoisto:
    • Mercedes-Benz mahdollistaa suoran pääsyn erilaisiin musiikin suoratoistopalveluihin, kuten Spotify, Tidal ja Amazon Music, suoraan ajoneuvon multimediajärjestelmästä. Voit kuunnella suosikkikappaleitasi ilman tarvetta yhdistää älypuhelintasi ajoneuvoon.
  • Internet-radio:
    • Ajoneuvossasi voit kuunnella internet-radiokanavia eri puolilta maailmaa. Tämä tarjoaa monipuolisen valikoiman musiikkia, uutisia ja puheohjelmia, jotka ovat aina saatavilla ajon aikana.
  • Videoiden suoratoisto:
    • Joissakin Mercedes-Benz-malleissa on mahdollisuus suoratoistaa videoita suoraan auton näytölle (tämä ominaisuus voi olla saatavilla vain auton ollessa paikallaan). Tämä sopii erinomaisesti viihdyttämään matkustajia taukojen aikana.
  • Internet-selailu:
    • Mercedes-Benz tarjoaa mahdollisuuden selata internetiä suoraan ajoneuvon näytöltä. Tämä voi olla kätevää, jos haluat nopeasti tarkistaa jotain netistä ilman, että sinun tarvitsee käyttää omaa puhelintasi.
  • Mukavuusdatamäärä:
    • Mukavuusdatamäärä-palvelu mahdollistaa yllä mainittujen palveluiden käytön suoraan auton multimediajärjestelmän kautta. Lisää tietoa Mukavuusdatamäärästä alla.

Mikä on Mukavuusdatamäärä-palvelu ja mihin sitä tarvitaan?

Mercedes-Benzin Mukavuusdatamäärä-palvelu (Comfort Data Volume) on digitaalinen lisäpalvelu, jonka avulla ajoneuvon omistaja voi hyödyntää ajoneuvonsa internet-yhteyttä laajemmin – ilman lisäkustannuksia. Tämä palvelu mahdollistaa tiettyjen Mercedes-Benzin digitaalisten ominaisuuksien ja lisäpalveluiden, kuten musiikkistriimauksen, internet-selailun ja muiden internetiä käyttävien sovellusten, käyttämisen autossa ilman, että käyttäjän tarvitsee jakaa oman mobiililaitteen internet-yhteyttä ajoneuvoon. Palvelun etuja ovat muun muassa:

  • Internet-yhteys ajoneuvossa: Palvelun avulla ajoneuvossa voi käyttää internet-yhteyttä suoraan auton kautta, mikä tekee matkustamisesta mukavampaa ja monipuolisempaa.
  • Digitaaliset lisäpalvelut ja viihde: Mukavuusdatamäärä mahdollistaa erilaisten digitaalisten lisäpalveluiden, kuten musiikin suoratoistopalveluiden ja internet-radion, käytön suoraan auton multimediajärjestelmän kautta.
  • Helppous ja käyttövalmius: Palvelu eliminoi tarpeen käyttää auton käyttäjän oman mobiililaitteen mobiilidataa, jolloin auto tarjoaa itse internet-yhteyden kaikille autossa käytettäville yhteensopiville palveluille.

Huom!
Mukavuusdatamäärä-palveluun sisältyy maksuton kuukausittainen datamäärä ja edellyttää palvelun käyttöönottoa kolmannen osapuolen (matkapuhelinoperaattori) kanssa. Palvelun aktivointi on suoritettava Mercedes-Benz-sovelluksen kautta kohdassa Digitaalisten lisäpalveluiden hallinta.
Palvelu on aktivoitavissa autoon vain markkina-alueella, johon auto on alun perin valmistajalta toimitettu. Vaihtoehtoisesti, riippuen auton multimediajärjestelmän sukupolvesta, internet-yhteytenä voi hyödyntää myös oman mobiililaitteen mobiilidatayhteyttä (ns. tethering-toiminto).

3G-verkon lakkautuksen vaikutus Mercedes-Benz-ajoneuvoissa.

Katso täältä vastaukset tärkeimpiin kysymyksiin liittyen 3G-mobiiliverkon lakkautuksen vaikutuksiin Mercedes-Benz-ajoneuvoissa.

Mitä tarkoittaa 3G-verkon alasajo?

Teleoperaattorit ovat ajaneet alas 3G-mobiiliverkon Suomessa vuosien 2023 ja 2024 aikana tavoitteenaan vapauttaa tietoliikennekaistaa uudemmille teknologioille.

Mitä tämä tarkoittaa Mercedes-Benz-autoille?

3G-teknologiaa käyttävät laitteet siirtyvät käyttämään soveltuvasti 2G-verkkoa. Muutoksella ei ole vaikutusta Mercedes-Benzin Digitaalisiin ilmaisiin peruspalveluihin. Mercedes-Benz on kuitenkin todennut omien tutkimustensa ja saadun palautteen perusteella, että 2G-verkon nopeus ei aina riitä täyttämään niitä standardeja, joita merkki on asettanut tiettyjen toimintojen kuten auton etähallintatoimintojen käytölle ja näin ollen lisenssejä palveluiden jatkamiselle ei ole mahdollista enää ostaa Mercedes-Benz-sovelluksesta.

Voinko edelleen käyttää Mercedes-Benz-sovellusta?

Kyllä, peruspalvelut toimivat edelleen 2G-verkkoa hyödyntäen. Näitä peruspalveluita ovat muun muassa:

  • Mercedes-Benz-hätäpuhelujärjestelmä
  • Auton tilatiedot (status, mittarilukema, rengaspaineet yms.)
  • Huoltojen hallinta
  • Ongelma- ja vikatilanteiden hallinta
  • Telediagnoosi
  • Online-ohjelmistopäivitykset

  • Mitä tarkoitetaan ns. etähallintapalveluilla?

    Etähallintapalveluilla tarkoitetaan palveluita, joilla auton omistaja voi lähettää komentoja matkapuhelinsovelluksesta autoon. Tällaisia palveluita ovat esimerkiksi ovien lukituksen ja polttoainetoimisen lisälämmittimen ohjaukset Mercedes me -sovelluksella.

    Mitä autoja 3G-verkon lakkautus koskee?

    Vaikutuksen piirissä ovat lähtökohtaisesti ne Mercedes-Benz-henkilöautot, joissa on 3G (UMTS) kommunikaatiomoduuli lisävarustekoodilla 360 tai 06U. Kyseisellä moduulilla olevia autoja on valmistettu vuosien 2016 ja 2018 välillä.

    Mistä voin tarkistaa onko autossani lisävarustekoodi 360 tai 06U?

    Löydät tiedon auton kantakortista (huoltokirjan etusivu). Valtuutettu Mercedes-Benz-huolto voi myös tarkistaa asian.

    Milloin tämä tapahtuu?

    Tammikuusta 2023 alkaen ei ole ollut mahdollista ostaa Mercedes-Benz-sovelluksesta etähallinta- ja sijaintipalveluiden lisensseille jatkoa vaikutuksen piirissä oleviin ajoneuvoihin. Tätä aiemmin hankittujen lisenssien voimassaolo jatkuu toistaiseksi normaalisti, mutta palveluiden toiminnassa saattaa ilmetä häiriöitä hitaamman 2G-verkon takia.

    Mikä on 2G-verkon tulevaisuus?

    Operaattorit eivät ole tehneet päätöstä 2G-verkon lakkautuksesta. Liikenne- ja viestintäministeriön operaattoreihin kohdistuvan velvoitteen mukaan 2G-verkon ylläpitoa on Suomessa jatkettava ainakin vuoteen 2029 asti.

    Onko autoa mahdollista päivittää 4G-tekniikkaan?

    Internet-yhteyden muodostaminen sisältää muitakin komponentteja ja ohjelmallisia tekijöitä kuin pelkän kommunikaatiomoduulin. Mercedes-Benz on tehnyt selvityksiä liittyen auton päivityksestä uudempaan teknologiaan, mutta päätynyt sekä teknisistä että taloudellisista syistä olla tarjoamatta tätä mahdollisuutta jälkiasennuksille. Tarvittavat muutokset eivät välttämättä olisi pysyviä pitkällä tähtäimellä.

    On hyvä ottaa myös huomioon, että ajoneuvomallin suunnittelu- ja kehitysjakson aikana tämän aiheen vaikutuksen piirissä oleviin malleihin asennetut järjestelmät ovat vastanneet sen aikaisen tekniikan tasoa.

    Mistä saan lisätietoa aiheeseen liittyen?

    3G-verkon lakkautuksen ajankohtaista tilannetta voi seurata operaattoreiden verkkosivuilta. Autokohtaisiin asioihin liittyviin kysymyksiin vastaa suomenkielinen Mercedes-Benz Customer Assistance Center, jonka tavoitat:

  • puhelimitse, arkisin 7–19: 00800 9 777 7777
  • sähköpostitse: cs.fin@cac.mercedes-benz.fi